Mijn hostfamily - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Jolanda Koopman - WaarBenJij.nu Mijn hostfamily - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Jolanda Koopman - WaarBenJij.nu

Mijn hostfamily

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

13 Juni 2007 | Kenia, Nairobi

Even voorstellen...

Mijn huisgenoten: Clementine, 37 jaar, Katana, de zus van Clementine, 31 jaar, Ken, de zoon van een overleden zus, 23 jaar. En dan nog Maria, ze is hun nicht, zij is 35. Clementine en Katana komen uit een gezin van vijf zussen en drie broers. Een broer en een zus wonen in Amerika. Het is sinds vorige week even wat rustiger in huis omdat Ken vorige week vertrokken is om voor drie weken een workcamp van IVS te begeleiden als campleader.
Ze zijn van de Kamba volk, een van de 42 tribes die hier in Kenia leven. Ze hebben ook hun eigen taal, waar ik al helemaal niets van kan verstaan. Ze hebben samen vaak de grootste lol en kletsen elkaar de oren van het hoofd. Soms gaat het er zo luid aan toe dat het bij mij overkomt dat ze ruzie aan het maken zijn. Maar dan volgt al snel weer een lachsalvo...
Alledrie de dames zitten "in business". Wat ze precies doen, ik weet het niet, iets met schoenen en kleren. Wanneer en waar ze dat doen weet ik ook niet.
Ik ga ’s ochtends meestal als eerste de deur uit en als ik aan ’t eind van de dag terug kom dan is het vaak de zoete inval in huis. En altijd staat de televisie aan. Dat is een soort gezamenlijke hobby van bijna iedereen hier. Waar je ook komt, er is televisie en het geluid staat eigenlijk altijd op standje hard! Ook is er een levendige ruilmarkt in dvd’s. Ik heb al heel seizoen zes gezien van 24 en het 2e seizoen van Prison Break!

Het huis is een soort rijtjeshuis in Buruburu, een estate van Nairobi. Met de matatu is het een half uurtje van het centrum van Nairobi naar hier. Buruburu is verdeeld in fasen. Ik woon in phase 2, vlakbij het kantoortje van CIVS.
Het huis staat in een court, het heet ook Mimindu Court, met een toegangshek en een poortwachter. Ons huis heeft ook nog weer een ijzeren toegansdeur, zonder bel. Dus als ik thuis kom dan klop ik op de deur, dan duurt het even en dan hoor ik de voordeur open gaan en een vragend: "Nani?" Wie is daar? Dan wordt de grendel piepend opengeschoven en kan ik naar binnen.
Ik kom dan uit op het plaatsje, waar we ook de was doen en waar ze op een jiko de bonen en mais koken. Het huis heeft vier slaapkamers, een woonkamer, een badkamer en een toilet. Ik heb m’n eigen, grote slaapkamer. Die deel ik wel met de schoenenverzameling van Clementine, dat geeft een vertrouwd gevoel, al die schoenen, lijkt het net alsof ik thuis ben!
Iedere dag wordt er gekookt, niet op een vast moment, alhoewel ze voor mij een beetje aanhouden dat er om 20 uur eten klaar is. Afhankelijk of ze zelf al weer toe zijn aan wat eten, eten ze samen met mij, anders scheppen ze gewoon een uurtje (of twee) later op. We eten op de bank met het bord op schoot en de tv aan.
Ik heb deze week een paar avonden onder het eten meegekeken naar de soap Second Change. Lekker grappen maken over wie we eruit gaan stemmen!
Het eten is me, na alle waarschuwingen, tot nu toe heel erg meegevallen. Zelfs de mothokoi (traditioneel eten van Kamba people, een mix van erwtjes en mais maar dan is de mais wel gemalen in een soort vijzel) vind ik lekker. Gelukkig is er dan wel rijst bij en groenten in een soort tomatensausje want anders zou het wel wat saai zijn. Ben benieuwd wat ik vanavond weer te eten krijg!

  • 15 Juni 2007 - 06:53

    Chantal:

    Wat bizar .... om alles te zien en te lezen. Het komt me zoooo bekend voor! Zo te lezen heb je aardig je draai gevonden in Buruburu en bij de dames. Doe ze de hartelijke groeten. Ik volg je verhalen op de voet. Heerlijk.

  • 19 Juni 2007 - 14:47

    Oom Jacob/rika:

    Die reactie komt er nog. Ik vind het fijn je straks wat te berichten en het bovenstaande te hebben gelezen.
    Je woont dus op een binnenplaats !
    Jan Top gaat met vut en zijn dochter Susan heeft een paar maand geleden een flinke zoon op deze aardkorst gezet.

    Jacob.

  • 08 Augustus 2007 - 17:53

    Toon:

    Wow Jolanda!....
    Ik ben helemaal onder de indruk en stikjaloers!

    Groetjes en hou je haaks!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Op avontuur in Kenia

Recente Reisverslagen:

15 November 2007

Weer terug in Amsterdam.

28 Oktober 2007

Pama op bezoek in Kenia!

10 Oktober 2007

Kippen, zwangere geiten en pindakaas!

07 Oktober 2007

Ontmoeting met de Samburu people

05 September 2007

Familiezondag upcountry!
Jolanda

Kerst in Jordanie! Twee weken workcamp in een weeshuis in Zarqa en dan nog een week om het Zuiden van Jordanië te verkennen!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 101938

Voorgaande reizen:

13 April 2012 - 04 Mei 2012

Pama mee naar Jordanië

13 Augustus 2009 - 31 Augustus 2009

Fotoreis Jordanië

24 April 2009 - 11 Mei 2009

Muhib is born

22 December 2007 - 12 Januari 2008

Searching for Jordanian mentality

23 Mei 2007 - 07 November 2007

Op avontuur in Kenia

04 September 2006 - 27 September 2006

Hidden jewels

Landen bezocht: