Kippen, zwangere geiten en pindakaas! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Jolanda Koopman - WaarBenJij.nu Kippen, zwangere geiten en pindakaas! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Jolanda Koopman - WaarBenJij.nu

Kippen, zwangere geiten en pindakaas!

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

10 Oktober 2007 | Kenia, Kisumu

Na een druk weekendje in Nairobi (afscheidsfeestje van Sabrina, kleren wassen, foto’s uitwisselen, voor t eerst uit in Nairobi op zaterdagavond,naar Choices en K2, lunchen bij Trattoria, sportschool) begon weer een drukke week. Maandag een bezoek aan de school in Kibera (de grootste krottenwijk van Nairobi), praten over de farmer field school, samen met Chantal die zaterdagochtend aangekomen is. Na het zakelijke deel (het slaan van een waterput, het werven van locale sponsers, de samenwerking met CIVS), werden we warm onthaald met optredens van de verschillende klassen; gezang, muziek, dans, rap, een toneelstukje! Prachtig om deze kinderen te zien groeien, stralen en hun luide stemmen te horen! Het zou echt prachtig zijn als deze kinderen hun vaardigheden op het gebied van farming in de praktijk kunnen brengen op de farmer field school buiten Nairobi en op die manier een leven buiten de sloppen op kunnen bouwen!
Voor het realiseren van de farmer field school is geld nodig en Chantal werkt hard met haar stichting Vision-Commitment-Action in Africa om geld bij elkaar te krijgen. Zo is er zondag 14 oktober een jazz concert in de Petruskerk, een 15e eeuws kerkje in Oud Sloterdijk. Nicolette, een conservatorium geschoolde zangeres, zingt onder begeleiding van haar band jazz ballads voor schoon water voor de kinderen uit de sloppen. De kerk gaat open om 15 uur, je wordt ontvangen met een glaasje en het concert begint om half 4. Op de site van VCAA www.vcaafrica.com kun je meer lezen over het concert [nieuws], de farmer field school en de andere projecten die ondersteunt worden.

Een paar van die andere projecten hebben we op donderdag en vrijdag bezocht. Deze projecten zijn IGA’s (Income Generating Activities) die gestart zijn door de BIG’s (Bengi Investment Groups, de community banks) rondom Kisumu. Als eerste bezochten we de kippenfarm in Ngunja. Daar hebben ze nu 65 kippen en bijna 80 kuikentjes! En wat zijn de members trots op die kippen! Ze hebben een rooster wie wanneer de kippen gaat verzorgen. En straks kunnen ze de eieren en de kippen gaan verkopen! Ze verwachten dat ze meer leden krijgen nu er een zichtbaar resultaat is en er wat geld verdient gaat worden. Komende maand krijgen ze een training over het schrijven van een business plan! Dan gaan ze onderzoeken hoe ze een volgende stap kunnen zetten door het aanschaffen van een incubator en een zonnepaneel om het uitbroeden van de kuikens te optimaliseren. Ook maken ze hier prachtige manden, waarvan ik er een paar mee naar Nederland neem om extra geld bijeen te halen voor deze BIG. Voor 20 euro kun je zo’n mooie mand van me kopen!
Natuurlijk konden we Ngunja niet verlaten zonder een lunch. Bij Theresa thuis werden alle registers opengetrokken! Ugali, rijst, osuga (een locale groente die je in het wild vindt) en natuurlijk kuku (kip) en njama (rundvlees) choma (geroosterd). En natuurlijk een soda! Voor mij werd nog snel een gekookt ei geregeld! Ook konden we daar de fiets bewonderen die door VCAA gekocht is voor de thuiszorg service die de vrouwen daar verlenen aan de zieken.
In de middag bezochten we de geitenboerderij in Ukwala. Daar werden we met gezang ontvangen in het huis van een van de members van de BIG (die zijn land beschikbaar heeft gesteld voor het huisvesten van de geiten)! En weer met eten! Nu naast de gewone (witte) ugali ook de locale (bruine) ugali, rijst en natuurlijk de kuku en njama choma. Toen ze er achter kwamen dat ik vegetarier ben werd er even flink gewerkt in de keuken en kwamen ze aanrennen met een gebakken eitje en sukuma wiki! Ook kregen we de geitenmelk te zien, die die ochtend “vers van de pers” verkregen was. Met een gevulde maag werden we meegenomen naar de akkers waar ze het Nepia gras, het voedsel voor de geiten, geplant hebben. Als finale showden ze ons de twee zwangere melkgeiten die het begin zijn van hun onderneming! Hun volgende stap is het kopen van een he-goat zodat ze het aantal geiten kunnen vergroten. Ook kan deze “man” voor meer inkomsten zorgen doordat ze zijn zaad in de verkoop gooien zodat de locale geiten geïnsemineerd kunnen worden! Een vruchtbare onderneming!
Op vrijdag hebben we de BIG in Gawu bezocht. Deze community bank is twee jaar geleden gestart en een goed voorbeeld van wat een BIG kan doen voor een community. Ze hebben nu al over de 300 members, produceren pindakaas, papayajam, cakejes van casave, geven leningen uit, onder andere voor het kopen van een watertank en hebben een farmerfieldschool waar ze leren hoe ze optimaler hun groenten en fruit kunnen kweken. Ook hier werden we met gezang, eten en speeches onthaald! Ze hadden zelfs een tent neergezet om de members een plekje in de schaduw te geven. Natuurlijk hebben we al die heerlijkheden die ze hier maken geproefd en een paar potjes pindakaas gaan ook in de rugzak mee naar Amsterdam!

Na deze bezoeken aan de community banks ben ik er nog meer van overtuigd dat het starten van zo’n bank een goeie stap is in armoedebestrijding! Het zou mooi zijn als er meer community groups hun handen ineen slaan en een BIG starten. Met mijn naderende vertrek naar Nederland is CIVS dan ook op zoek naar een opvolger voor mij! Ik kan het aanraden, een tijdje leven midden in de Keniaanse cultuur! Mocht dit een beetje teveel van het goede zijn en wil je op een andere manier een (financiele) bijdrage leveren dan kun je kijken op de site van Visie Commitment Action in Africa. www.vcaafrica.com

• 10 Oktober 2007 - 15:13

Chantal:

Toppertje,
    wat hadden we het fijn de afgelopen dagen. Ik mis het nu al.
    Veel plezier met je ouders, doe ze de hartelijke groeten.
    Veel liefs uit het Amsterdamse ....

• 21 Oktober 2007 - 14:18

Oom Jacob:

Jullie zien nog eens wat ! En maken nog eens wat mee:Slapen onder de klamboe; als het geregend heeft toch over de droad; naast olifanten vonden jullie parende leeuwen; kijk maar uit, ze zullen hun privicy ook wel opeisen ! Brei intussen maar wat handschoenen:We hebben hier veel nw wind dus frisjes. En Jolanda met haar micro-krediet: Veel succes en laat de krediet-genieters er vooral mee doorgaan, ook het bedrijfje voortzetten in minder goede tijden.
    Geniet van de geweldige reis daar midden in Afrika: cheetah leeuw maasai kom je hier niet tegen op straat. De vele mooie foto's op internet heb ik bewonderd, alleen ik snap er niet alles van. Wat niet zal straks wel komen. Het ga jullie goed daar. Jacob en Rika.