Pama op bezoek in Kenia! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Jolanda Koopman - WaarBenJij.nu Pama op bezoek in Kenia! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Jolanda Koopman - WaarBenJij.nu

Pama op bezoek in Kenia!

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

28 Oktober 2007 | Kenia, Nairobi

Jomo Kenyatta Airport, Nairobi, maandagavond 8 oktober, daar komen pama aanlopen, klaar voor bijna drie weken Kenia! Echt leuk dat ze me hier op komen zoeken in Kenia!
Ze worden meteen in het diepe gegooid als we, aangekomen in Buruburu, bij Kagina kuku choma (geroosterde kip) gaan eten! Met je handen!
Hun volgende avontuur is een safari naar Masai Mara en Lake Nakuru waar ze vier van de Big 5 in t vizier krijgen! Alleen de leopard houdt zich schuil. Zelfs een kill (nou ja, net erna dan) en het parende leeuwenstel blijft ze niet bespaard!
De tweede week reizen we met z’n drieen. Naar Kakamega Forest, het enige regenwoud in Kenia, waar we in Rondo Resort heerlijk verwend worden. Wat een geluk, we hoeven niet te kiezen wat we eten. We worden gewoon verrast met wat de kok voor die dag bedacht heeft, heerlijk! We maken een wandeling met Ben, onze gids, in het bos. We klimmen naar de top van Likanda Hill, van 1400 naar 1800 meter! Daar hebben we een prachtig uitzicht!
De volgende dag gaan we, achterop de bodaboda (fietstaxi) naar een kruidenvrouw die ons alles vertelt over hoe ze mensen, die van heinde en ver komen, (niet altijd) beter kan maken. Vervolgens neemt Ben ons mee naar Kakamega Environmental Educational Program (KEEP), een project waar je als vrijwilliger via CIVS heen kunt. KEEP leert de bewoners van dit gebied hoe ze met het fragiele ecosysteem om kunnen gaan en ze worden betrokken in het beheer en behoud van het regenwoud.
‘s Middags genieten we in onze grote tuin van t regenwoud met bijbehorende vogels en apen (en hun geluiden!).
Na 2 nachten in Rondo Retreat vertrekken we weer. Met de matutu, die natuurlijk weer veel te vol wordt gepropt, reizen we weer terug van Kakamega Town naar Kisumu. Halverwege blijkt ineens dat ie niet meer verder rijdt en dat we over moeten stappen in een andere matatu die wel naar Kisumu gaat. Wat een gedoe, bagage er weer uit, naar de andere matatu lopen, die tot onze schrik al helemaal vol zit met mensen. Ze vinden dat wij er nog wel bij in passen... Uiteindelijk halen ze er wat mensen uit die niet helemaal naar Kisumu reizen, zodat we ieder een stoel hebben, dat geeft ons geen fijn gevoel maar goed,we kunnen nu wel weer verder reizen!
In Kisumu relaxen we twee dagen aan Lake Victoria, veel kleurige vogels, zon, een zwembad, een luxueus uitgevoerde tent met badkamer en hete douche en weer lekker eten!

Terug in Nairobi gaan we een dagje op stap met Mahdi en Monique. Ze nemen ons mee naar Kitengela Glass, waar een kunstzinnige dame ongeveer alles van glas maakt! We krijgen zelfs te zien hoe t glasblazen in z'n werk gaat. Ook ik kan m'n lol op daar, ze verkopen prachtige kralen dus dat wordt weer rijgen terug in Amsterdam! Kitengela ligt ten zuiden van Nairobi, op de vlakte. Van daar hebben we een prachtig uitzicht op Nairobi.
In de laatste week neem ik pama mee naar de ouders van Clementine en Katanu (m’n hostfamily). Daar worden we met open armen ontvangen en er wordt een geit geslacht, speciaal voor pama, want van mij weten ze al dat ik vegetarier ben. Een taai beestje hoor!
We hebben daar veel gewandeld, met leuke geinteresseerde buren, familie (dat is de zus van de vrouw van de jongste broer van m’n vader en daar dan weer de zoon van), vrienden die ons dan weer uit nodigden om thee te drinken, hun huis te bekijken, praatje te maken. Pa kon z’n lol op met al het boerenwerk dat gedaan moest worden! Wat waren dat weer mooie dagen!
En in Nairobi heb ik ze meegenomen naar de school in Kibera, de grootste slum van Afrika. Masila vertelde honderduit en nam ons mee naar het scheikunde lokaal waar, speciaal voor ons, een proef uitgevoerd werd! Ook werden we vermaakt met een muziek en dans performance door de scholieren! Prachtig en vergeleken met de uitvoering die ik zag tijdens m’n vorige bezoek maken ze echt grote stappen! Leuk om te zien!
En nu zijn pama weer terug in Nederland en ben ik hier aan m’n laatste twee weken begonnen! Een gek idee om weer terug te gaan naar Nederland en dit hier achter te laten! En ook wel fijn om iedereen weer te zien en te horen hoe het jullie vergaan is de afgelopen maanden!
Ik ga nog even genieten van de laatste dagen hier! Tot weerziens in Nederland!

• 29 Oktober 2007 - 11:21

Gerben:

Hoi jolanda, leuk om dit te lezen. Gerda en Jan zijn inmiddels weer terug. Ik had gehoopt hen te treffen op de verjaarsvisite bij Auko en Frouke, maar ze zijn in Broek en Waterland gebleven. Ze komen pas vanmiddag naar Bedum heb ik begrepen.
    Ja, jouw eerste Kenya-reis zit er bijna op. Nog veel plezier gewenst en tot ziens in Nederland.

• 11 November 2007 - 06:54

Hi:

Hi it looks good. Best wishes and keep in touch.
    Jasper

• 12 November 2007 - 12:59

Rosa:

He Jolanda,

welkom terug! Had je nog gesmst op je Keniaanse nummer, maar geen idee of je die nog hebt gekregen. HOe is A'dam? NOg iets meer dan een maandje, ben ik er ook weer. Nu nog even genieten van 35 graden,
    groetjes!