Vakantie: Mt Kenya, Tiwi beach en Masai Mara - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Jolanda Koopman - WaarBenJij.nu Vakantie: Mt Kenya, Tiwi beach en Masai Mara - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Jolanda Koopman - WaarBenJij.nu

Vakantie: Mt Kenya, Tiwi beach en Masai Mara

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

01 Augustus 2007 | Kenia, Nairobi

Na enige tijd radiostilte hier weer een geluid uit Kenia. Was op vakantie, vandaar. Ja hoor, een volunteer heeft ook vakantie!

Vlak voor m’n vakantie had ik nog een leuke ontmoeting met mede reislustige Nederlanders, wat zeg ik... zelfs een ex-commit-er! Laura en haar vriend Vegter zijn met een Landcruiser onderweg van Nederland naar Kaapstad. Drie en een halve week geleden hebben we afgesproken in Nairobi en verhalen uitgewisseld over onze ervaringen hier in Afrika. Heel erg leuk om hier een oud-collega hier te ontmoeten die ook met een groot avontuur bezig is!

En dan... vakantie! Wendy is donderdag 19 juli aangekomen en op zaterdag zijn we vertrokken richting Nanyuki met als doel de top (Point Lenana, die je zonder technisch klimmen kunt bereiken) van Mount Kenya te beklimmen! Zondagochtend eerst met de matatu naar de ingang van het National Park Mount Kenya. Van daaruit is het drie uur lopen naar het eerste overnachtingspunt, Mozes camp, op 3300 m hoogte. Onderweg krijgen we een heerlijke lunch voorgeschoteld, met een salade en quacamole, smullen! Als we bij Mozes camp aankomen schijnt de zon! Tentje opgezet, matjes erin en genieten van de omgeving en het uitzicht op de top, wat is tie nog ver weg zeg!!
Na een koude en gezellige nacht in de tent, maken we ons in alle vroegte klaar om naar Shipton camp (4200 m) te lopen, een tocht van zeven uur! Het wordt nu al wat zwaarder en de natuur verandert prachtig mee. De planten worden steeds groter en imposanter, de hellingen steiler en de top komt stap voor stap dichterbij! In Shipton camp aangekomen kunnen we een blik werpen op Point Lenana, waar we de volgende ochtend de zon op zullen zien gaan! Ik probeer me een voorstelling te maken van hoe de beklimming in het donker zal zijn. Na weer een heerlijk avondmaal duiken we vroeg ons (stapel)bed in. Deze nacht verblijven we in de hut, met z’n allen op een slaapzaal.
Rond 2 uur in de ochtend begint het geroezemoes. De topgangers maken zich klaar voor de laatste beklimming, warme kleren aan, lampje op het hoofd en vol goede moed! Wij vertrekken in de achterhoede. Hoger op de berg zien we kleine slangetjes van lichtpuntjes de berg op kruipen. Veel losse stenen maken het klimmen er niet gemakkelijker op, soms is het één vooruit en weer twee stappen terugglijden! Mwangi, onze gids, verblijdt mij op een gegeven moment met het bericht dat we het steilste stuk gehad hebben. Pfff, dat klinkt mij erg goed in m’n oren. Al snel blijkt echter dat onze ideeen over wat steil is en wat niet behoorlijk uit elkaar liggen. Ik vraag hem om eerlijk te zijn (over de steilte van de rest van de helling) want ik weet graag waar ik aan toe ben. OK, tot de top blijft het steil! En niets is minder waar!
De zon begint al op te komen en, net onder de top, genieten we van een prachtige zonsopgang. Het is mooi helder weer en de grillige pieken van Mt Kenya hebben ons omsingeld! Nog een paar laatste minuten naar de top. Daar staan we dan, 4 uur na ons vertrek uit Shipton Camp, bij de vlag op Point Lenana,op 4985 meter hoogte! Yihaaa!!! Wat een prachtige beklimming! We genieten van het moment, de stilte en de overweldigende pracht en woestheid van dit natuurgeweld!
We moeten echter ook weer naar beneden, en dat valt helemaal niet mee (zie video!) Glijdend en slippen dalen we af. We zien nu ook pas hoe steil de beklimming was. Ongelofelijk dat we dat in het donker gedaan hebben!
In Shipton Camp staat een gedekte tafel ons op te wachten. Een heerlijk ontbijt helpt ons op weg naar het vervolg van deze lange tocht, nog terug naar Mozes Camp. Met zon vertrekken we, maar dat verandert al gauw en niets dan regen rest ons. Doorweekt en moe komen we in Mozes Camp aan waar het zoeken is naar iets om aan te trekken wat nog droog is. Na een lange nacht lopen we woensdag terug naar de ingang van het Mt Kenya National Park. Lunchen in Nanyuki en dan met de matatu weer terug naar Nairobi. Wij boffen, we gaan rechtstreeks naar Mahdi en Monique waar we ons stoffige lijf kunnen laven aan een warme douche. De wijn wordt opengetrokken en er is heerlijk voor ons gekookt, spinaziecanneloni, salade en zelfgemaakt yoghurtijs na. Bofkontjes!

Remy is vrijdagavond aangekomen! Zaterdag zijn we naar Mombasa gevlogen. Een uurtje rijden ten zuiden van Mombasa ligt Maweni Beach cottages. Daar zaten we in een prachtige cottage met uitzicht op de oceaan (en bijbehorend zeegeruis!), heerlijk eten in het restaurantje achter ons huisje en verder stilte, warmte, zon en rust!
We hebben daar een dagtripje gemaakt naar Wasini Island, nog een uur verder rijden naar het zuiden. Met een dhow, een soort zeilboot, en nog een stuk of wat andere toeristen, zijn we naar een koraalgebied gevaren waar we gesnorkeld hebben. Onderweg veel dolfijnen gezien die rondom onze boot aan het dartelen waren! Teruggezeild naar Wasini Island waar we nog een overheerlijke lunch krijgen voorgeschoteld en na het droppen van de andere toeristen bij de verschillende beach hotels in Diani Beach worden we verwelkomd bij ons cottage parc. Daar horen we dat er die avond een bbq op het strand is! Wat een verwennerij!
Op woensdag gaan we weer terug naar Nairobi waar ik Remy laat kennismaken met mijn kantoor, enkele collega’s, m’n groenteboertje en m’n gastgezin! De volgende ochtend vertrekken we richting Masai Mara waar we aan ’t eind van de dag aan komen. Daar duiken we meteen het Reserve in voor een evening gamedrive. In het tentenkamp zitten we ’s avonds nog even met z’n 2-en en een aantal Masai om het kampvuur. We hebben een boeiend gesprek hoe het leven van een Masai er uit ziet en wat wij zoal doen voor de kost in Nederland. Remy heeft nog een armband gekocht die hij ter plekke om z’n arm geduwd kreeg!
Vrijdag de hele dag genoten van Masai Mara, veel leeuwen gezien en zelfs een cheetah! Op zaterdagochtend nog een morning gamedrive en dan gaan we weer richting Nairobi. We worden gedropt bij Mahdi en Monique die ons verwennen met lekkere hapjes en koude witte wijn! Op zondag nemen ze ons mee in hun 4WD naar Lake Magadi, een sodameer in de Rift Valley. Een erg hobbelige, maar prachtige rit waar we de temperatuurgestaag voelen stijgen! Flamingo’s, maraboes en pelikanen pootje baden aan de rand van het meer en in de verte een gezellig clubje buffels. Bij de hot springs heb ik even met m’n teen de temperatuur genomen. Te heet voor een onderdompeling!

En nu zit ik weer op kantoor. Maandag is Remy weer naar Amsterdam gevlogen en Wendy is vanochtend naar Arusha in Tanzania vertrokken. Zij gaat samen met Mwangi, onze gids op Mt Kenya, Mt Kilimanjaro beklimmen. Ik heb besloten om niet mee te gaan. Ben er op Mt Kenya achter gekomen dat ik niet echt een klimgeit ben. Vond het een prachtige tocht met waanzinnige uitzichten, indrukken en ervaringen. Mooi genoeg voor nu, daar kan Mt Kilimanjaro nu even niets aan veranderen.

• 02 Augustus 2007 - 08:38

Rosa:

Klinkt erg leuk! Nog een paar weken en dan kan ik ook kijken of ik een klimgeit ben. Heb net een sim-kaart gekocht, dus probeer je later vandaag even te bellen.

Groetjes Rosa

• 05 Augustus 2007 - 17:33

Joop,regina Straat:

hoi jolanda,
    geniet maar van je ervaringen in Kenia. vandaag bij pama geweest. alles goed in emmen. ma was nog met je a.h. chatten. lijkt op emailen alleen heb je dan direct antwoord, mits je beiden online bent. we hadden prachtig weer na een frisse periode. we vinden je foto's prachtig.
    groeten,
    joop en regina straat, zuidhorn

• 10 Augustus 2007 - 09:06

Werner:

He Klimgeit,
    Gefeliciteerd met je prestatie! misschien dat het idee om de Kili te gaan beklimmen straks nog gaat kietelen...
    Ik mail je nu vanuit mn vakantieplek in de Ardennen. Ik volg een workshop Tango voor starters. Het gaat erg goed en heb een ideale danspartner. Zij blijft opbouwende kritiek geven ;-)
    veel plezier, Werner.

• 12 Augustus 2007 - 14:10

Chantal:

You did it!! Wat gaaf zeg.
    Zal wel errug fijn voor je zijn geweest, wat bekende mensen om je heen, je eigen taal EN begrepen worden :-)
    Ben benieuwd hoe het je nu waar allemaal vergaat, nu je weer terug bent op honk.
    Sterkte en tot snel!