Nog een dag Petra en dan naar Wadi Rum. - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Jolanda Koopman - WaarBenJij.nu Nog een dag Petra en dan naar Wadi Rum. - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Jolanda Koopman - WaarBenJij.nu

Nog een dag Petra en dan naar Wadi Rum.

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

27 April 2012 | Jordanië, Amman

Nog een dagje Petra.

Vrijdag 27 april hebben we nog een dag Petra op het programma staan. Met een uitgedund clubje staan we om 9 uur bij de ingang. Weer door de siq, naar de prachtige Treasury. Daar nemen we even de tijd om te genieten. Ineens horen we gezang. Een grote groep mensen, vast een koor dat gezamenlijk op reis is, begint te zingen. Het klinkt geweldig daar zo in de door rotsen omgeven open plek bij de Treasury. Een gejoel stijgt op als het lied afgelopen is! Leuk om dat net weer mee te maken!
Even later zien we een bedouin op z’n rebab spelen. Een typisch instrument met een kenmerkend geluid.
We klauteren de dikke stenen op richting de koningsgraven, dat kost ons menige zweetdruppel! Onderweg komen we in grotten waar de kleurenpracht van het zandsteen te zien is. Paars, roze, rood, geel, wit in de ingenieuste patronen!

Wandelen in Wadi Rum
Met een bus worden we opgehaald bij Petra B&B waar we uitgezwaaid worden door Eid en Patricia. Onderweg hebben we prachtige vergezichten; over Petra, over de bergen richting de laaggelegen Wadi Araba. En dan duiken we ineens de diepte in, Wadi Rum. Een lange afdaling waar we zware trucks op de andere weghelft omhoog zien kruipen.
Bij ons vertrekpunt staan al twee dromedarissen klaar. Ma gaat een dag mee ‘wandelen’ en doet dat op het schip van de woestijn. We bewegen als een karavaan door de woestijn, op weg naar de lunchplek.
Ma reist de volgende dagen met Abu Ahmad in de pick up truck naar de lunchplek en vervolgens weer naar de overnachtingsplek. Onderweg stoppen ze ook bij de highlights zodat ma ook al het moois van Wadi Rum kan beleven!
En zo wandelen we drie dagen door Wadi Rum, van grote woeste zandbak, met grote bergen, een brede kloof, af en toe een hagedisje, natuurlijke bruggen hoog in de bergen. Het wandelen is zwaar als we in het mulle zand lopen. De steeds veranderende vergezichten zijn prachtig en het loslaten van de vraag ‘Hoe ver nog?’ geeft een heerlijk oneindig gevoel waarin niets anders hoeft dan t ene been voor t andere te zetten en te genieten. Fantastisch!

• 03 Augustus 2012 - 11:06

Discover Jordan Tours:

Ook nieuwsgierig geworden naar dit fascinerende en meest veilige land van het Midden-Oosten? Het gedreven, internationaal georienteerde team van Discover Jordan staat voor u klaar om u een onvergetelijke reis te bezorgen die volledig aangepast kan worden aan al uw wensen. Kamperen in de Wadi Rum woestijn met de oorspronkelijke bewoners de bedoeienen, je laten overdonderen door de pracht van Petra of duiken in de Rode Zee? Geen probleem: www.discoverjordan.com of Discover Jordan Tours op facebook!